Temat: Wrzesień – adaptacja i przyjaźń „Lisek, który bał się szkoły”
Grupa: klasa I (świetlica
szkolna)
Czas: 45-60 minut
Cele zajęć
ułatwienie dzieciom adaptacji w szkole,
rozwijanie umiejętności nawiązywania relacji i współpracy,
redukcja lęku związanego z nowym środowiskiem,
budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
bajkoterapia (czytanie i rozmowa),
burza mózgów,
drama (odgrywanie scenek),
praca plastyczna indywidualna i w grupie.
tekst bajki „Lisek, który bał się szkoły”,
kredki, mazaki, kartki,
duży arkusz papieru (mapa przyjaźni).
1. Powitanie (5 min)
Krótka zabawa integracyjna „Podaj imię i uśmiech” - każde dziecko mówi swoje imię i przesyła uśmiech dalej.
2. Wprowadzenie do tematu (5 min)
Krótka rozmowa: „Jak się czujesz w nowej szkole? Co było najtrudniejsze? A co już się udało?”
3. Bajkoterapia - czytanie bajki (10-15 min)
Nauczyciel czyta bajkę „Lisek, który bał się szkoły”.
4. Rozmowa po lekturze (10 min)
Pytania pomocnicze:
- Czego bał się Lisek?
- Kto mu pomógł?
- Co sprawiło, że poczuł się lepiej?
- Jak można pomóc komuś, kto czuje się samotny albo zagubiony?
5. Zabawa dramowa (10 min)
W parach dzieci odgrywają krótkie scenki: „Nowy uczeń w szkole i kolega, który go wspiera”.
6. Praca plastyczna (10–15 min)
Każde dziecko rysuje siebie i swojego najlepszego przyjaciela.
Wspólnie dzieci tworzą „Mapę przyjaźni” – na dużym arkuszu przyklejają swoje rysunki, łącząc je kolorowymi liniami (sieć przyjaźni w klasie).
7. Podsumowanie i zakończenie (5 min)
Krótka refleksja: „Czego nauczyła nas bajka o Lisku?”
Runda: każde dziecko mówi jedno słowo kojarzące się z przyjaźnią.
Bajka terapeutyczna
„Lisek, który bał się szkoły”
Lisek Rudo mieszkał na skraju lasu, blisko wielkiej polany. Był ciekawy świata, ale kiedy nadszedł czas, by pójść do szkoły, poczuł w brzuszku wielki kamień.
– A co, jeśli nikt nie będzie chciał się ze mną bawić? - martwił się.
– A jeśli się zgubię? - pytał mamę.
– A jeśli pani mnie nie polubi?
Mama pogłaskała go po uszach i powiedziała:
– Każdy się trochę boi, kiedy idzie do nowej szkoły. Ale pamiętaj, że odwaga to nie brak strachu, tylko robienie rzeczy mimo niego.
Pierwszego dnia Lisek szedł wolno, z opuszczonym ogonkiem. W klasie usiadł w ostatniej ławce. Nie znał nikogo.
Wtedy obok usiadła Wiewiórka.
– Cześć! Mam na imię Kika. Chcesz siedzieć ze mną? - zapytała z uśmiechem.
Lisek poczuł, jak kamień w brzuszku staje się mniejszy.
Na przerwie Kika pokazała mu plac zabaw, przedstawiła innym. Zając, Sówka i Jeżyk szybko dołączyli do zabawy.
Każdy z nich czegoś się bał: Zając martwił się, że będzie wolny w biegach, Sówka wstydziła się czytać na głos, a Jeżyk bał się, że kolcami zrobi komuś krzywdę.
Lisek zrozumiał, że nie tylko on ma lęki. I że razem łatwiej sobie z nimi poradzić.
Pod koniec dnia, kiedy wracał do domu, ogon sterczał mu dumnie.
– Mamo - powiedział - szkoła jest trochę straszna, ale dużo bardziej ciekawa. A najlepiej, że można tam znaleźć przyjaciół.
I od tego dnia Lisek już nie bał się szkoły - bo wiedział, że zawsze znajdzie kogoś, kto mu poda łapę.
Propozycje zadań
Zadanie 1. Narysuj emocję
Na kartce są narysowane buźki (wesoła, smutna, przestraszona, zdziwiona).
👉 Zadanie: Pokoloruj tę, która pokazuje, co czuł Lisek na początku dnia w szkole. Potem pokoloruj tę, która pokazuje, jak się czuł na końcu dnia.
Na kartce jest prosty labirynt: Lisek stoi z jednej strony, a po drugiej czeka Wiewiórka Kika.
👉 Zadanie: Przeprowadź Liska przez labirynt, aby dotarł do przyjaciółki.
Duża sylwetka plecaka.
👉 Zadanie: W środku plecaka dzieci rysują rzeczy, które sprawiają, że dobrze czują się w szkole (np. zabawka, kredki, kolega, pani nauczycielka, piłka).
Kontur dwóch postaci (Lisek i miejsce obok niego).
👉 Zadanie: Dorysuj obok Liska swojego przyjaciela lub koleżankę, z którą lubisz się bawić.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz