Grudniowa bajkoterapia - wartość rodziny i świątecznych tradycji "Mały Miś i Świąteczne Serce"

Grudzień - Wartość rodziny i świątecznych tradycji

Bajka terapeutyczna: „Mały Miś i Świąteczne Serce”

Grupa: uczniowie klasy 1
Czas: 45–60 minut
Miejsce: sala lekcyjna
Forma zajęć: bajkoterapia, rozmowa, zabawa integracyjna, praca plastyczna

1. Cele zajęć

Cele ogólne:

  • budowanie pozytywnego obrazu rodziny i bliskich,

  • wprowadzenie w atmosferę świąt poprzez emocje i tradycje,

  • rozwijanie empatii i wdzięczności.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • potrafi powiedzieć, co jest dla niego ważne w rodzinie,

  • zna wybrane świąteczne tradycje,

  • umie wysłuchać bajki i opowiedzieć o jej przesłaniu,

  • tworzy pracę plastyczną nawiązującą do tematu.

2. Wprowadzenie - rozmowa w kręgu

Nauczyciel pyta:

  • Co najbardziej lubicie w świętach?

  • Z kim spędzacie święta?

  • Jakie tradycje macie w swoich domach?

  • Co to znaczy, że rodzina to „największy prezent”?

Krótka zabawa:
„Przekaż świąteczną iskierkę” - dzieci przekazują uśmiech lub miły gest.

3. Bajka terapeutyczna - „Mały Miś i Świąteczne Serce”

Nauczyciel czyta bajkę:

W zimnym lesie, gdzie śnieg skrzył się jak brokat, mieszkał Mały Miś. Był wesoły, ale im bardziej zbliżały się święta, tym częściej robił się smutny. Widział, jak inne zwierzęta szykują się do świąt:
Wiewiórki piekły orzechowe ciasto, Zające ozdabiały gałązki, a Sowy śpiewały kolędy.

Mały Miś westchnął.
- To takie piękne… A ja nie wiem, jak zrobić święta.

Mama Misia uśmiechnęła się ciepło.
- Święta zaczynają się w sercu, nie na półkach - powiedziała.

Mały Miś nie rozumiał, ale chciał spróbować.

Najpierw pomógł Bobrom odśnieżyć wejście do norki.
- Dziękujemy! - powiedziała Mama Bóbr. - Jesteś jak rodzina.

Potem podarował Zajączkom kilka pachnących gałązek do stroika.
Zając zawołał:
- Zrobiłeś nam prawdziwą świąteczną niespodziankę!

A gdy Sowa zgubiła nutkę z kolędy, Mały Miś zanucił ją za nią.
- Masz piękne, muzyczne serce - powiedziała.

Wieczorem kierował swoje łapki na serce, które robiło się coraz cieplejsze.
Mama spojrzała na niego.
- Widzisz? Kiedy dajesz innym dobro, Twoje serce robi się większe.

Mały Miś w końcu zrozumiał:
- Święta są wtedy, gdy jesteśmy razem. Gdy się kochamy.

A śnieg dookoła szeptał cicho:
„Rodzina to największy prezent.”

4. Rozmowa po bajce

Pytania kierowane:

  • Co czuł Mały Miś na początku bajki?

  • W jaki sposób pomagał innym?

  • Kiedy poczuł świąteczne serce?

  • Co jest dla Was najważniejsze w świętach?

  • Z kim lubicie być w tym czasie?

Zabawa ruchowo-integracyjna: „Świąteczne symbole”

Dzieci losują obrazki: choinka, gwiazda, lampki, kolęda, prezenty, pierniki.
Zadania:

  • odnaleźć osoby z pasującym symbolem,

  • powiedzieć, co to oznacza dla nich w święta.

6. Praca plastyczna - „Świąteczne Serce Małego Misia”

Materiały:

  • duże papierowe serca,

  • kolorowy papier, kredki, wycinanki, brokat (jeśli możesz),

  • naklejki świąteczne.

Zadanie dzieci:
Wypełnić serce tym, co kojarzy im się z rodziną i świętami:

  • bliscy,

  • wspólne tradycje,

  • ulubione zwyczaje,

  • miłe wspomnienia.

Powstaje klasowa wystawa „Nasze Świąteczne Serca”.

7. Podsumowanie

Dzieci kończą zdanie:
„Święta są dla mnie ważne, bo…”


Miło mi, że do mnie zaglądasz. Jeśli korzystasz z mojej pracy proszę, pomóż mi dotrzeć do większej ilości nauczycieli, a przyczynisz się do rozwoju bloga. Każde polubienie, obserwacja, polajkowanie lub komentarz nie pójdzie na marne. Dziękuję :) Gdybyś chciał/chciała mnie wesprzeć to możesz postawiać mi wirtualną kawę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz