Mikołajki nie muszą polegać na rozdaniu cukierków i szybkim selfie z Mikołajem. W młodszych klasach to świetna okazja, żeby połączyć emocje, relacje i kreatywność. Oto kilka aktywności, które sprawdzają się w pracy pedagoga i terapeuty - rozwijają uważność, współpracę i poczucie sprawczości, a przy tym dają dzieciom prawdziwą frajdę.
1. Mikołajowa Stacja Empatii
Dzieci losują „prezenty”, które nie są rzeczami, tylko zadaniami dobranymi przez nauczyciela:
- powiedz komuś coś miłego,
- zaproponuj pomoc koledze,
- usiądź obok kogoś, z kim zwykle nie rozmawiasz.
Na koniec tworzymy „Mapę Dobrych Uczynków”. Świetne do wzmacniania kompetencji społecznych.
2. Tajemnicza Koperta Świętego Mikołaja
Każde dziecko dostaje kopertę z zagadką, mini-eksperymentem lub zadaniem logicznym. Zadania prowadzą do jednej wspólnej niespodzianki - uczymy współpracy i planowania.
Przykład: „Znajdź kartkę z czerwonym symbolem. Gdy połączycie wszystkie symbole z klasy, odkryjecie hasło”.
3. Sensoryczne Warsztaty Mikołajowe
Zamiast typowego dekorowania pierników:
- masa plastyczna o zapachu cynamonu,
- malowanie solą barwioną,
- pudełka sensoryczne „Co Mikołaj ma w worku?”.
4. Mikołajkowa Pokój Spokoju
Krótka lekcja radzenia sobie z emocjami w świątecznym klimacie:
- oddech „jak dmuchanie na gorące kakao”,
- „śnieżna kula” – ćwiczenie wyciszające z butelką sensoryczną,
- 2-minutowe „krzesło wdzięczności”.
5. Radiowęzeł Świętego Mikołaja
Dzieci nagrywają krótkie komunikaty: dobre życzenie, zagadkę, mini-opowiadanie. Montujemy to w jedną „audycję”.
To świetny trening mowy, odwagi i współpracy.
6. Mikołajkowe Misje Detektywistyczne
Zamiast prezentów – seria krótkich misji w stylu escape roomu:
- odnalezienie brakującej skarpety,
- odszyfrowanie zakodowanej wiadomości,
- wykonanie zadania ruchowego.
7. Klasa jako Warsztat Elfów
Każda grupa tworzy „prototyp” wynalazku, który pomógłby Mikołajowi (pojazd, sorter prezentów, urządzenie do pakowania).
Praca z kartonami, klamerkami, plasteliną.
To dyskretne wprowadzenie do STEAM.
8. Mikołajkowa Wymiana Umiejętności
Zamiast słodyczy dzieci „obdarowują się” tym, co potrafią:
- „Pokażę Ci, jak zrobić samolot z papieru”,
- „Nauczę Cię rysować kota”,
- „Pokażę, jak ułożyć mini-choreografię”.
.png)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz