Nowy rok szkolny to zawsze wyzwanie, ale też świetna okazja, by wprowadzać do zajęć świeże pomysły. Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło priorytety polityki oświatowej na 2025/2026, a ja przygotowałam kilka praktycznych sposobów, jak je wykorzystać w pracy z najmłodszymi.
1. Myślenie analityczne i nauczanie interdyscyplinarne
Nie trzeba od razu robić wielkich eksperymentów chemicznych. Wystarczą małe zadania, które uczą obserwacji i logicznego myślenia:
-
liczenie kropek na liściach, sprawdzanie „ile jest…”, szacowanie ilości;
-
łączenie matematyki z przyrodą, np. liczymy owady w ilustracji, mierzymy długość liści;
-
proste mini-badania, np. „które nasionko urosło szybciej?”.
Uczymy dzieci, że szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale też wspólnota:
-
tematy o pomaganiu sobie nawzajem i odpowiedzialności;
-
krótkie spotkania z lokalnymi bohaterami: strażakami, ratownikami, policjantami;
-
angażowanie dzieci w decyzje w klasie i porządek - poczują, że mają wpływ.
3. Promocja zdrowego stylu życia
Zdrowie i ruch to nie nudne lekcje W-F, tylko codzienność:
-
krótkie zabawy ruchowe w przerwach;
-
mini-warsztaty o zdrowym jedzeniu („co mam w śniadaniówce”);
-
współpraca z pielęgniarką przy lekcjach o higienie.
Dzieci muszą wiedzieć, że emocje są ok i że mogą prosić o pomoc:
-
zajęcia o emocjach i nazywaniu ich;
-
wspólne koło nastrojów - dzielimy się tym, co się wydarzyło dobrego;
-
rozmowy o przyjaźni, szacunku, współpraca z pedagogiem szkolnym.
Technologia jest fajna, jeśli używamy jej świadomie:
-
lekcje o „dobrych i złych wiadomościach w Internecie”;
-
zasady bezpieczeństwa: nie dzielę się hasłem, proszę dorosłego o pomoc;
-
korzystanie z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej: gry edukacyjne, filmy, zabawy online.
Już w klasach 1-3 można zacząć myśleć o zawodach:
-
zapraszanie rodziców do opowiedzenia o swojej pracy;
-
„książeczka zawodów” – rysunki i opisy rodziców w pracy;
-
spacery po okolicy – dzieci poznają, czym zajmują się ludzie wokół.
Małe działania budują więź z polską kulturą:
-
kartki i filmiki o polskich świętach dla dzieci w Polonii;
-
opowiadanie legend, bajek, wierszyków;
-
proste projekty: np. wysyłanie życzeń do szkół polonijnych.
Ważne, żeby dzieci miały wpływ na to, czego się uczą:
-
pytania otwarte: „Jak myślisz, dlaczego…?”, „Co byś zrobił?”;
-
konstruktywna informacja zwrotna: „Spróbuj tak…”, „Dobrze, a teraz możesz…”;
-
tablica „nasze sukcesy” - dzieci widzą, co udało się zrobić;
-
wybór zadań i aktywności - dziecko uczy się decydować.
-
dokumentuj działania w planie rozwoju zawodowego;
-
przygotuj scenariusze zajęć z elementami priorytetów - przydadzą się przy ewaluacji;
-
dziel się pomysłami z Radą Pedagogiczną.
Dzięki tym prostym krokom kompetencje analityczne, społeczne, zdrowotne, cyfrowe i emocjonalne dzieci będą rozwijane już od początku edukacji. A my, nauczyciele, możemy czuć się spokojniej, bo nasze działania mają konkretne wsparcie w priorytetach MEN.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz