Październikowa bajkoterapia - emocje: złość i smutek „Zosia i potwór złości”

Temat: Październik – emocje: złość i smutek „Zosia i potwór złości”

Grupa: uczniowie klasy I

Czas trwania: ok. 45 minut
Miejsce: sala lekcyjna
Forma: zajęcia integracyjno-emocjonalne

Cele główne:

  • rozpoznawanie i nazywanie emocji: złości i smutku,

  • uczenie sposobów radzenia sobie ze złością,

  • rozwijanie empatii i umiejętności rozmowy o uczuciach.

Cele szczegółowe:

  • dziecko potrafi rozpoznać, kiedy się złości i jak to czuje w ciele,

  • dziecko zna sposoby wyciszenia się,

  • dziecko potrafi słuchać innych i mówić o własnych emocjach.

Metody i formy pracy

  • bajkoterapia, rozmowa kierowana, drama, zabawa ruchowa, praca plastyczna

Środki dydaktyczne

  • tekst bajki „Zosia i potwór złości”,

  • kartki i kredki,

  • szary papier i kolorowe kółka (do tworzenia „mapy emocji”),

  • muzyka relaksacyjna.

Przebieg zajęć

1. Powitanie (5 min)

Zabawa ruchowa „Pogodowy termometr” – nauczyciel pokazuje słońce, chmurkę, burzę. Dzieci wybierają, która pogoda pasuje do ich nastroju. Krótka rozmowa: „Czy w szkole zawsze świeci słońce? A co, gdy pojawi się burza?”

2. Wprowadzenie do tematu (5 min)

Dzisiaj porozmawiamy o dwóch emocjach, które każdy z nas czasem czuje – o złości i smutku. To nie są złe uczucia. One też są potrzebne, tylko trzeba nauczyć się je rozumieć.

3. Bajkoterapia – czytanie bajki (5 min)

Nauczyciel czyta bajkę „Zosia i potwór złości” (tekst poniżej).

4. Rozmowa po bajce (5 min)

Pytania pomocnicze:

  • Dlaczego Zosia się złościła?

  • Jak wyglądał jej potwór złości?

  • Co pomogło jej się uspokoić?

  • Co możemy zrobić, kiedy jesteśmy źli albo smutni?

5. Ćwiczenie ruchowe (5 min)

Zabawa „Potrząśnij złość!”
Dzieci stoją w kręgu, potrząsają rękami i nogami, „strząsając złość z palców”, a potem głęboko oddychają.

6. Praca plastyczna (15 min)

Zadanie:

Każde dziecko rysuje swojego „potwora złości” – jak wygląda, jaki ma kolor, co robi, gdy się pojawia. Potem dzieci mogą dorysować, co pomaga ich potworowi zasnąć (np. oddech, przytulenie, cisza).

7. Podsumowanie (5 min)

Tworzymy wspólną „Mapę emocji” – dzieci przyklejają swoje rysunki na dużym arkuszu i opowiadają, co pomaga im się uspokoić.
Na koniec wspólny głęboki wdech i wydech: „Wdychamy spokój, wydychamy złość”.

Bajka terapeutyczna Zosia i potwór złości”

Zosia była miłą dziewczynką, ale czasami coś w środku zaczynało w niej kipieć.
Najpierw czuła gorąco w policzkach, potem zaciskała pięści, a w brzuchu coś burczało jak czajnik.

– Nie chcę! – krzyczała wtedy, gdy mama prosiła, by posprzątała zabawki.
– Nie umiem! – płakała, gdy coś jej nie wychodziło.

Pewnego dnia, kiedy bardzo się zezłościła, z jej cienia wyszedł mały, czerwony potwór.
Miał rogi z kredek i ogon jak kabel od odkurzacza.
– Jestem twoją złością – powiedział. – Będę z tobą, dopóki mnie nie zauważysz.

Zosia zdziwiła się.
– Ale ja nie chcę cię!
– Wiem – odpowiedział potwór. – Ale jeśli będziesz udawać, że mnie nie ma, będę rosnąć.

Dziewczynka postanowiła go oswoić.
Kiedy poczuła, że potwór znowu rośnie, zaczęła głęboko oddychać.
Wdech… wydech…
Potwór stał się mniejszy.


Miło mi, że do mnie zaglądasz. Jeśli korzystasz z mojej pracy proszę, pomóż mi dotrzeć do większej ilości nauczycieli, a przyczynisz się do rozwoju bloga. Każde polubienie, obserwacja, polajkowanie lub komentarz nie pójdzie na marne. Dziękuję :) Gdybyś chciał/chciała mnie wesprzeć to możesz postawiać mi wirtualną kawę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz