Listopadowa bajkoterapia - empatia i akceptacja „Jeżyk, który chciał mieć przyjaciela”

Listopad: Empatia i akceptacja

Bajka: „Jeżyk, który chciał mieć przyjaciela”

Adresaci: uczniowie klasy 1
Czas trwania: 45 minut
Miejsce: sala lekcyjna
Forma: słuchanie bajki, rozmowa, zabawa ruchowa i praca plastyczna


Cele ogólne:

  • rozwijanie empatii i akceptacji wobec innych,

  • kształtowanie postawy przyjaźni i zrozumienia,

  • budowanie pozytywnego obrazu siebie i innych.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • potrafi powiedzieć, czym jest przyjaźń,

  • wie, że każdy jest inny i to jest w porządku,

  • uczy się rozumieć emocje swoje i innych,

  • potrafi współpracować w grupie.

Przebieg zajęć

1. Powitanie i wprowadzenie (ok. 5 min)

  • Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu.

  • Rozmowa wstępna:

    • Czy pamiętacie, jak pomagaliśmy Liskowi i Zosi?

    • Dziś poznamy Jeżyka, który bardzo chciał mieć przyjaciela.

    • Jak myślicie, czy łatwo jest zaprzyjaźnić się z kimś, kto jest inny?

2. Bajka terapeutyczna „Jeżyk, który chciał mieć przyjaciela” (czyta nauczyciel) 

Tekst bajki:

Za lasem, w miejscu gdzie liście tworzyły kolorowy dywan, mieszkał mały Jeżyk. Był sympatyczny i zawsze uśmiechnięty, ale miał jeden problem – nikt nie chciał się z nim bawić. Gdy próbował przytulić Zajączka, ten uciekał, bo kolce Jeżyka kłuły. Kiedy chciał pobiegać z Wiewiórką, ta mówiła:
– Lepiej nie, Jeżyku, bo możesz mnie ukłuć!

Jeżyk siadał wtedy pod drzewem i wzdychał.
– Może ze mną jest coś nie tak… – myślał smutno.

Pewnego dnia usłyszał cichy płacz. Pod krzakiem siedziała Myszka.
– Co się stało? – zapytał.
– Zgubiłam drogę do domu i boję się, że nie znajdę mamy…

Jeżyk od razu zaoferował pomoc.
– Nie martw się, pójdziemy razem! Znam wszystkie ścieżki w lesie.

Szli długo. Myszka była zmęczona, więc Jeżyk zaproponował:
– Usiądź na moim grzbiecie, będzie ci łatwiej.

– Ale… nie ukłujesz mnie? – spytała niepewnie.
– Nie, będę bardzo ostrożny.

I rzeczywiście był. Szli powoli, aż dotarli do mysiej norki. Mama Myszka przytuliła córkę i podziękowała Jeżykowi z całego serca.

– Jesteś bardzo dobrym i delikatnym przyjacielem – powiedziała.

Od tego dnia Myszka i Jeżyk spędzali razem czas, a wkrótce dołączyli też inni mieszkańcy lasu. Wszyscy zrozumieli, że to, co na zewnątrz może być inne, kryje w sobie wielkie serce.

A Jeżyk już nigdy nie był sam. 

3. Rozmowa o bajce (ok. 10 min)

Pytania pomocnicze:

  • Dlaczego Jeżyk czuł się smutny?

  • Co zrobił, gdy Myszka potrzebowała pomocy?

  • Co to znaczy być dobrym przyjacielem?

  • Czy każdy z nas jest w czymś inny?

  • Jak możemy okazywać innym empatię i życzliwość?

4. Zabawa ruchowa „Przyjacielski krąg” (ok. 5 min)

Dzieci stoją w kole. Nauczyciel mówi:
„Kiedy podam ci piłkę, powiedz coś miłego o osobie obok ciebie.”
Piłka wędruje po kręgu, a każde dziecko mówi np.:
„Lubię, jak się ze mną bawisz.” „Masz ładny uśmiech.” „Pomagasz mi.”

5. Praca plastyczna „Jeżyk z dobrym sercem” (ok. 15 min)

Materiały: papierowe sylwety jeża, kredki, paski papieru lub plastelina (kolce). Dzieci ozdabiają swojego jeżyka i przyklejają na nim serduszko z napisem „Mam dobre serce”. Na koniec wszystkie prace tworzą leśną galerię przyjaźni.

6. Podsumowanie i relaksacja (ok. 5 min)

Dzieci siadają w kręgu.
Nauczyciel mówi:
– Każdy z nas jest trochę jak Jeżyk – mamy swoje kolce, ale też dobre serce.
– Pomyśl teraz o kimś, komu dziś możesz powiedzieć coś miłego.

Zajęcia kończy wspólny gest: uśmiech i słowa „Dziękuję, że jesteś”. 

Materiały pomocnicze:

  • sylweta jeża (do ozdobienia),

  • papierowe serduszka, kredki, klej,

  • piłka do zabawy w kręgu.



Miło mi, że do mnie zaglądasz. Jeśli korzystasz z mojej pracy proszę, pomóż mi dotrzeć do większej ilości nauczycieli, a przyczynisz się do rozwoju bloga. Każde polubienie, obserwacja, polajkowanie lub komentarz nie pójdzie na marne. Dziękuję :) Gdybyś chciał/chciała mnie wesprzeć to możesz postawiać mi wirtualną kawę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz