Listopad: Empatia i akceptacja
Bajka: „Jeżyk, który chciał mieć przyjaciela”
Adresaci: uczniowie klasy 1
Czas trwania: 45 minut
Miejsce: sala lekcyjna
Forma: słuchanie bajki, rozmowa, zabawa ruchowa i praca plastyczna
-
rozwijanie empatii i akceptacji wobec innych,
-
kształtowanie postawy przyjaźni i zrozumienia,
-
budowanie pozytywnego obrazu siebie i innych.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-
potrafi powiedzieć, czym jest przyjaźń,
-
wie, że każdy jest inny i to jest w porządku,
-
uczy się rozumieć emocje swoje i innych,
-
potrafi współpracować w grupie.
Przebieg zajęć
1. Powitanie i wprowadzenie (ok. 5 min)
-
Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu.
-
Rozmowa wstępna:
-
Czy pamiętacie, jak pomagaliśmy Liskowi i Zosi?
-
Dziś poznamy Jeżyka, który bardzo chciał mieć przyjaciela.
-
Jak myślicie, czy łatwo jest zaprzyjaźnić się z kimś, kto jest inny?
-
2. Bajka terapeutyczna „Jeżyk, który chciał mieć przyjaciela” (czyta nauczyciel)
Tekst bajki:
Za lasem, w miejscu gdzie liście tworzyły kolorowy dywan, mieszkał mały Jeżyk. Był sympatyczny i zawsze uśmiechnięty, ale miał jeden problem – nikt nie chciał się z nim bawić. Gdy próbował przytulić Zajączka, ten uciekał, bo kolce Jeżyka kłuły. Kiedy chciał pobiegać z Wiewiórką, ta mówiła:
– Lepiej nie, Jeżyku, bo możesz mnie ukłuć!
Jeżyk siadał wtedy pod drzewem i wzdychał.
– Może ze mną jest coś nie tak… – myślał smutno.
Pewnego dnia usłyszał cichy płacz. Pod krzakiem siedziała Myszka.
– Co się stało? – zapytał.
– Zgubiłam drogę do domu i boję się, że nie znajdę mamy…
Jeżyk od razu zaoferował pomoc.
– Nie martw się, pójdziemy razem! Znam wszystkie ścieżki w lesie.
Szli długo. Myszka była zmęczona, więc Jeżyk zaproponował:
– Usiądź na moim grzbiecie, będzie ci łatwiej.
– Ale… nie ukłujesz mnie? – spytała niepewnie.
– Nie, będę bardzo ostrożny.
I rzeczywiście był. Szli powoli, aż dotarli do mysiej norki. Mama Myszka przytuliła córkę i podziękowała Jeżykowi z całego serca.
– Jesteś bardzo dobrym i delikatnym przyjacielem – powiedziała.
A Jeżyk już nigdy nie był sam.
3. Rozmowa o bajce (ok. 10 min)
Pytania pomocnicze:
-
Dlaczego Jeżyk czuł się smutny?
-
Co zrobił, gdy Myszka potrzebowała pomocy?
-
Co to znaczy być dobrym przyjacielem?
-
Czy każdy z nas jest w czymś inny?
-
Jak możemy okazywać innym empatię i życzliwość?
4. Zabawa ruchowa „Przyjacielski krąg” (ok. 5 min)
Dzieci stoją w kole. Nauczyciel mówi:
„Kiedy podam ci piłkę, powiedz coś miłego o osobie obok ciebie.”
Piłka wędruje po kręgu, a każde dziecko mówi np.:
„Lubię, jak się ze mną bawisz.” „Masz ładny uśmiech.” „Pomagasz mi.”
5. Praca plastyczna „Jeżyk z dobrym sercem” (ok. 15 min)
Materiały: papierowe sylwety jeża, kredki, paski papieru lub plastelina (kolce). Dzieci ozdabiają swojego jeżyka i przyklejają na nim serduszko z napisem „Mam dobre serce”. Na koniec wszystkie prace tworzą leśną galerię przyjaźni.
6. Podsumowanie i relaksacja (ok. 5 min)
Dzieci siadają w kręgu.
Nauczyciel mówi:
– Każdy z nas jest trochę jak Jeżyk – mamy swoje kolce, ale też dobre serce.
– Pomyśl teraz o kimś, komu dziś możesz powiedzieć coś miłego.
Zajęcia kończy wspólny gest: uśmiech i słowa „Dziękuję, że jesteś”.
Materiały pomocnicze:
-
sylweta jeża (do ozdobienia),
-
papierowe serduszka, kredki, klej,
-
piłka do zabawy w kręgu.


.png)

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz